Sapa

17 februari 2009 - Sapa, Vietnam

Wij staan op het punt Sapa te verlaten en hebben een paar mooie wandelingen gedaan. Sapa ligt op zo'n 1500 m. temidden in de uitlopers van de Himalaya. De etnische minderheden zijn hier volop aanwezig en hebben hun traditionele levenswijze weten te behouden. Tijd kent men haast niet, de zon komt op en gaat onder. De koeien worden gemolken, de varkens en kippen scharrelen nog echt, zitten niet vastgebonden en worden niet beperkt in hun bewegingsvrijheid. Zo nu en dan wordt er wat geslacht, de rijst wordt geplant en het onkruid gewied. Oma zorgt voor het eten en past op de kinderen. 's Avonds wordt bij het vuur de nodige hoeveelheden rijstwijn geschonken en muziek gemaakt, gezien het aantal kleintjes die er rondlopen is er ook nog tijd en energie over voor andere geneugten des levens. Ik denk dat ons Wil en ik ons beperken tot het laten masseren van onze beenspieren, ze zijn aardig volgelopen met melkzuur, we hebben wat kuitenbijtertjes te verwerken gehad. Nu maar weer terug naar Hanoi, waar we nog 2 volle dagen kunnen shoppen, onze Dongetjes opmaken. Vrijdag vliegen we door naar Phuket en verlaten met weemoed Vietnam, dat is zeker.

1. Angelina Vervoort:
    Goedemorgen Chiel en Wil,

Dat is toch helemaal super dat jij daar in Vietnam aan Valentijnsdag denkt!! En Wil, mooie tas? Of heb je die zelf uit mogen/moeten kiezen?? Als ik jullie verhalen zo lees wordt ik helemaal jaloers! Ik hoop ook ooit nog eens zo'n vakantie mee te maken. Heerlijk, maar wel vermoeiend als ik zo lees wat jullie allemaal aflopen! Maar wat jullie daar allemaal zien en meemaken kunnen ze je nooit meer afnemen en toch weer een mooie levenservaring!! Super!!
    Hier bij Asito gaat alles zijn gangetje. Jullie krijgen ook de groetjes van Mary. Joop vertrekt dit weekend naar Bali, ook een gelukspoeper! En ik vertrek zaterdag nog even onverwachts naar Oostenrijk om weer eens op de lange latten te gaan staan! Als het daar koud is denk ik aan jullie, misschien krijg ik het dan warm! Geniet nog even van Vietnam en dan weer lekker naar Thailand!!! Goede reis vrijdag, en tot horens!!! Groetjes Angelina
  2. Edwin:
    Hoi Chiel en Wil,

Met name de foto's spreken voor zich: Prachtig!
    Vietnam staat vanaf nu ook op mijn lijst met to do bestemmingen hoor. Geniet er nog van samen, voor je het weet is de vakantie weer om en moeten jullie terug naar het regenachtige Nederland.... Groeten, Edwin
  3. Bert en Paula v Bronswijk:
    Hallo Wilma en Chiel
    Even nog iets rechtzetten,wij waren niet nieuwsgierig naar jullie uitgaven maar wilden graag wat meer weten over de levensstandaard tov de euro,in de landen die jullie bezocht hebben,maar toch leuk te weten wat zo'n reis nu gekost heeft. Heb nog een paar fijne dagen en neem wat warmte mee terug naar nederland.
    Groetjes PAULA BERT
  4. John van Hest:
    20 februari 2009
    Hé Chiel en Wil,

Fantastiche foto,s, Chiel als je in de gelegenheid bent wil je voor mij een mooi vietnamees meisje meenemen van een jaar of 18!
    Nu even zonder gekheid, geniet van jullie mooie vakantie. Voordat je het weet zit je weer in de werksituatie.

Groetjes van mij vanuit het regenachtig kikkerlandje.

John van Hest.