Yen Bai

12 februari 2009 - Yen Bai, Vietnam

Vanochtend hebben we Halong Bay verlaten en zijn per bus vertrokken naar Hanoi. Vanuit Hanoi pakken we de nachttrein naar Yen Bai of direct door naar Bac Ha. Reden is dat Liesbeth (rolstoel) een medisch onderzoek moet ondergaan wat uitsluitsel geeft over haar aanstaande operatie aan haar hielbot, deze is gebroken. Gaat dit in Hanoi gebeuren, indien spoed noodzaak is of in Nederland? Ze heeft een aantal dagen geleden een ongelukje gehad tijdens een fikse wandeling. Dit is ook meteen de reden om de groepsfoto te plaatsen, we lopen grote kans dat we vervroegd afscheid moeten nemen van Theo en Liesbeth. Dat zou erg jammer zijn, 2 aimabele mensen met wie je graag de reis graag zou willen voltooien. We duimen voor jullie.

Onderweg naar Hanoi hebben we een tussenstop gemaakt bij een werkplaats waar gehandicapte en kansarme kinderen onderdak en een opleiding/vak wordt geboden en geleerd. Dit maakt hun kansen op de arbeidsmarkt beduidend groter, in een land met 82 miljoen inwoners, waarvan 70% jonger is dan 35 jaar. Ook hier biedt de overheid erg weinig support. Ze moeten het vooral hebben van de producten die door de kinderen gemaakt zijn en te koop worden aangeboden. We hebben even stiekem in hun verblijven gekeken en erg magere omstandigheden aangetroffen. Ze slapen met 8 kinderen in een kamer voorzien van stapelbedden en een kast per persoon. 2 meisjes in het damesgedeelte doen even een dutje.