Buon Me Thuot

1 februari 2009 - Buon Me Thuot, Vietnam

Vandaag zijn we het eerste stuk langs de kuststrook naar het Noorden gereisd. We hebben een primeurtje voor "Yacht Vision" op de kop kunnen tikken. Met een beetje geluk verdienen we ons reisgeld terug. Na enkele tientallen km's zijn we weer westwaarts getrokken, het noordelijk deel van de Centrale Hooglanden in. We moesten ondermeer over de Phoenix-pas. Een prachtig gebied, vele mooie vergezichten. De Vietnamese regering heeft veel tijd en energie gestoken in de herbeplanting van dit gebied. De Amerikanen hebben zo'n 8.000.000 liter ontbladeringsmiddel "agent orange" in o.a. dit gebied gestrooid, ze hadden teveel last van overvallen op convooien die hier overheen moesten om de troepen te bevoorraden. De vervuiling die dit heeft opgeleverd (dioxine) is nu (sinds 2005) geneutraliseerd, het heeft zo'n 30 jaar geduurd. De gewassen kunnen nu weer gegeten worden, echter de bevolking heeft hier nog ernstig last van. De afgelopen 30 jaar zijn veel kinderen geboren met allerhande afwijkingen, zoals waterhoofdjes, misvormde lichamen etc. Beide landen zijn nog steeds in diverse procedures verwikkeld, de Amerikanen houden ten stelligste vol, dat de dioxine niet gevaarlijk is en willen geen financiele tegemoetkoming verlenen. Dit doen en deden ze wel voor de eigen manschappen die hieronder geleden hebben. Bedrijven als Mc Donalds en Burgerking zijn nog steeds niet gevestigd in Vietnam, zij vinden de prijs die (alleen) amerikaanse bedrijven moeten betalen om zich uberhaupt in Vietnam te vestigen te hoog. Ford en KFC deden dit wel. KFC betaalde een bedrag van US$ 175.000

1. remi zorge:
    1 februari 2009
    Hoi Chiel & Wilma,
    Een mooi en duidelijk reisverslag maken jullie: Niet (zoals bij veel weblogs) een beetje oppervlakkige opsomming van wat je ziet en meemaakt maar alles heel kritisch in zijn historisch perspektief geplaatst en ook smeuiig becomentarieerd! Wij zullen het met plezier verder volgen en wensen jullie een fijne voortzetting toe van jullie vacantie!

Remi & Bertie